11 Kasım 2014 Salı

# evde çiçek yetiştirme # Haftanın Bilgisi

Haftanın Bilgisi : Yaprakların Türüne Göre Çiçek Bakımı


Evde çiçek yetiştirmeyi sever misiniz? Yoksa aldıktan kısa bir süre sonra ölüyorlar mı? Her çiçeğin bakımı için ayrıca özel püf noktalar vardır ancak, bu yazıda ister açık havada ister ev içinde yetiştirin bitkinin yaprağına bakarak nasıl bir ortama koymanız gerektiğini, ne kadar suya ihtiyaç duyduğunu kabaca anlatmaya çalışacağım. Sonuçta bir bitki uzmanı değilim elbette fakat eğer böceklerden korumaya başarabilirsem çoğunlukla bitkilerim yaşıyor ve büyüyor :)

Biliyorsunuz çiçekler yaşam döngülerini ışık, su ve karbondioksit ile gerçekleştiriyor ve bütün iş yaprakların üzerinde. Klorofiller ışığı ve karbondioksiti dönüştürüyor, suyu kökten ve yapraktan alıyor, fazla suyu cinsine göre yaprakta buharlaştırıyor veya depoluyor. Buna göre yapraklar çiçeğin karakterini ele veren başlıca unsur olmuş oluyor.

Yaprağın türüne göre kabaca 3 sınıflandırma yapıyorum ben: yaprağın etli -ince oluşu; yaprak yüzeyinin büyük-küçük oluşu ve yaprak renginin koyu-açık oluşu.

Yaprağın etli-ince oluşuna göre: succulent, menekşe, kılıç gibi çiçeklerin yapraklarını elle tuttuğunuzda kalın, etli bir yapısı olduğunu farkedersiniz. Böyle yapraklalara sahip bitkiler kuraklığa dayanıklıdır. Fazla suyu içinde hapseder. Bu yüzden eğer çiçeğiniz kalın yapraklıysa asla bol su verilmemeli. Toprak kurudukça su vermek yeterli. (arada elinizle yoklayın, belki 3-4 günde bir belki haftada bir bu süre biraz da bitkinin büyüklüğüne ve toprak miktarına bağlı). Çok su verirseniz çürümeye başlayabilir.

İnce yapraklı bitkiler ise suyu depolamayacakları için sık sık sulanmalı.

Yaprağın yüzey genişliğine göre: eğer yaprağın yüzeyi genişse bitkinin verdiği mesaj şu: heey yeteri kadar güneş alamıyorum daha geniş olmalıyım daha çok almalıyım bana güneş verin! Böyle bitkileri bol güneşli yerlere koyabilirsiniz, ancak üçüncü seçenekte yazacağım hususa da dikkat ederek. Çünkü aynı zamanda büyük yüzey daha çok terleme anlamına da geliyor. Off burası çok ıslak kurumam lazım daha çok terlemem lazım diyerek yaprağını büyütmüş olabilir. Dikkat ederseniz tropikal iklimlerdeki bitkiler devasa yapraklıdır, e orası da hayli sulak tabi.

Yüzeyi az olan bitkiler fazla güneşe ihtiyaç duyamadan yaşar. Çam gibi iğne yapraklı ağaçların soğuk kuzey ülkelerinde bolca olduğunu anımsayın. Böyle bitkilerinizi doğruda güneşe değil, gölgeye koyun.

Yaprağın rengine göre: bazı bitkiler açık bazıları da koyu yeşildir. Yeşilin tonu bitkinin güneşi ne kadar sevdiğinin göstergesi. Açık yeşil yapraklar ben çok ışık seviyorum diyor, koyular da hımm bu kadar ışık bana fazla. Aynı insanlar gibi değil mi? İnsanların da açık renk gözlü olanları ışığa daha dayanıklıdır, hatta pilotları seçerlerken açık renkli gözlü olanlarının öncelikli olduğunu okumuştum.  Bu durumda bitkinin rengine göre çok ışıklı, yarı gölge, tam gölge gibi yerlere koymanız iyi olacaktır.

Bir sonraki haftanın bilgisinde görüşmek üzere hoşçakalııın :)


5 yorum:

  1. Evde çiçek bakmayı çok severim, kendim alıp dikerim, özen gösteririm, o kadar güzel bir yazı olmuş ki , okurken gözümde canlandırdım yaprakları hemen ona göre düzenleme yapıcam

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer şimdiki hallerinden memnunsalar değiştirmeyin ya da birini değiştirerek başlayın bakalım olumlu bir gelişme olacak mı

      Sil
  2. Ne güzel bilgiler , insanın aklında da kalıyor kolayca:-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biraz buna dikkat etmeye çalışıyorum kolayca anlaşılabilir olmasına

      Sil
  3. Bu bilgiler çok faydalı oldu, teşekkürler :)

    YanıtlaSil